سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اصول صحیح دویدن را یاد بگیرید

 

انتخاب رژیم غذایی مناسب تحت نظر پزشک روش خوبی برای کاهش وزن است، اما باید بدانید که یکی از بهترین راه های کاهش وزن، ورزش صحیح است.

اگر می خواهید تناسب اندام و سلامتی خود را حفظ کنید، دویدن تمرین خوبی است. ممکن است برخی تصور کنند دویدن آسان است و تکنیک خاصی وجود ندارد. اما این ورزش مهارت های خاص خود را نیز دارد. برای اینکه به نتیجه دلخواه برسید، باید آن را به درستی اجرا کنید.

این ورزش ساده نه تنها چربی بدن را آب می کند، بلکه باعث افزایش نشاط و خلق و خوی مثبت می شود. می توانید روی تردمیل، در پارک یا هر جای دیگری که فکرش را بکنید بدوید.

مطمئناً دویدن برای تازه واردها کمی دشوار است، عضلات به تدریج درد می گیرند، ریه ها با مشکل روبرو می شوند و تنفس دشوار می شود، در این صورت تنها چیزی که به ذهن می رسد این است که ورزش را متوقف کنید اما از دویدن دست برندارید و با اتخاذ کردن این چند نکته، دویدن را آسان تر کنید.


آشنایی با نحوه صحیح دویدن 

1.       بدن را گرم کنید 

قبل از شروع به دویدن باید عضلات خود را گرم کرده و آماده کنید. بدن خود را کمی بکشید و سپس 5 دقیقه راه بروید تا عضلات و مفاصل خود را آماده کنید تا قدم های شما را تسریع کند. هرگز بدون گرم کردن بدن ندوید، زیرا در این صورت در سراسر بدن احساس درد خواهید کرد.

2.       سرتان رو به جلو باشد

هنگام دویدن نباید به پاهای خود نگاه کنید. سر خود را به جلو نگه دارید و 10 تا 20 متر جلوتر از پاها نگاه کنید. این نه تنها برای فرم دویدن شما مفید است ، بلکه به شما کمک می کند آنچه را که در پیش رو دارید ببینید و در چاله ها گیر نکشید.

3.       منظم نفس بکشید 

دویدن و تنفس باید به طور منظم انجام شوند. همچنین این تصور اشتباه است که هر چه سریع‌تر نفس بکشید، احساس بهتری خواهید داشت. در عوض سعی کنید نفس عمیق بکشید.

نفس کشیدن با شکم نه با سینه

شکم با هر تنفس به داخل و خارج حرکت می کند، بنابراین اگر هنگام نفس کشیدن شکم حرکت نکند، به این معنی است که نفس عمیق نمی کشید.

باز نگه داشتن دهان

هنگام دویدن از طریق دهان نیز نفس بکشید. این اجازه می دهد هوای بیشتری وارد بدن شما شود، بنابراین هم از طریق دهان و هم بینی تنفس کنید.

استفاده از تست صحبت کردن به منظور بررسی تنفس :

اگر بتوانید جملات را به طور کامل هنگام دویدن بگویید ، به این معنی است که هوای کافی وارد بدن می شود.

دست هایتان را ریلکس کنید:

هنگام دویدن در مسیری که انتخاب کرده اید، سعی کنید بازوها و دستان خود را تا حد امکان ریلکس نگه دارید. مشت های خود را گره نزنید زیرا باعث سفتی بازوها ، شانه ها و گردن می شود.

زانوها را بالا نیاورید 

زانوها باید به سمت جلو حرکت کنند، نه به سمت بالا. بسیاری از دوچرخه سوارانی که شروع به دویدن می کنند، این عادت را دارند و زانوهای خود را از قد نرمال بالاتر می برند.

سرعت را پایین بیاورید

نیازی به دویدن سریع نیست، بلکه هنگام دو تنها کافی است نسبت به زمان راه رفتن تندتر نفس بکشید. با کاهش سرعت می توانید روی دویدن صحیح تمرکز کنید که این امر بسیاری از مشکلات دویدن از جمله دردهای عضلانی را برطرف می کند. اما این این کار باعث درد شده و تلاش‌های‌تان را هدر می‌دهد. همچنین باید بدانید که قدم‌تان نباید از زانوی‌تان جلوتر برود.

نکات پایانی

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از نظر زمانی همیشه با مشکل روبرو هستید و زمان مناسبی برای بیرون آمدن و دور شدن از مشغله‌های‌تان پیدا نمی کنید، میتوانید از تردمیل در خانه یا محل کار خود استفاده کنید. میزهای تردمیل دار نیز گزینه‌ی خوبی هستند. دویدن روی تردمیل فقط هوای تازه‌ی بیرون را ندارد، وگرنه نتایج آن به اندازه‌ی دویدن در فضای باز خواهد بود.

اگر تصمیم به دویدن دارید، باید بدانید که تمام قسمت های بدن شما درگیر دویدن است و اگر یکی از آنها در موقعیت نامناسبی قرار داشته باشد، سایر قسمت ها را تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین، شما باید به تمام جزئیات توجه کنید تا نتیجه مطلوبی بگیرید. مهمترین چیز لذت بردن از کاری است که انجام می دهید.