سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت درد پهلو در هنگام دویدن چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

دویدن ساده ترین ورزشی است که هر فردی می تواند انجام دهد و شادابی و تناسب اندام را برای خود به ارمغان بیاورد. اما گاهی دویدن باعث درد در ناحیه پهلو می شود و شما را از ادامه کار منصرف می کند. در ادامه ما علت این درد را بررسی و راه های درمان درد پهلو در زمان دویدن را شرح خواهیم داد.

علت درد پهلو هنگام دویدن چیست؟

ابتدا بهتر است بدانید دردی که از آن صحبت می کنیم نیازی به بررسی پزشک ندارد و به عبارت دیگر؛ درد نگران کننده ای نیست. درد گرفتن پهلو هنگام دویدن و یا تمریناتی مثل طناب زدن، اسب سواری و … اتفاق می افتد که  به طور عمده در سمت راست بدن و زیر دنده ها احساس می شود  .

 برخی متخصصان معتقدند که هنگام دویدن، فشار به دیواره شکمی توسط اندام های دیگر افزایش می یابد و از آنجایی که گام زدن باعث تحمیل فشار روی اندام هایی مثل کبد و طحال می شود، بافت همبند بر روی اعصاب آن نواحی کشیده می شوند و در نتیجه ورزشکار درد احساس می کند.

از دیگر دلایل مرتبط با درد گرفتن پهلو، می توان به سائیده شدن دو غشای (فاشیا) عضله دیافراگم روی یک دیگر اشاره کرد. این سائیدگی ناشی از خون رسانی ناکافی به این ناحیه بوده و میزان درد در پهلو با مقدار اصطحکاک این دو غشا رابطه مستقیم دارد.

بخوانید:  اهمیت گرم کردن بدن قبل از ورزش کردن چقدر است؟

راه های پیشگیری از درد پهلو در حین دویدن

1-    2تا 3 ساعت پیش از ورزش چیزی نخورید.

2.      از کم آبی بدن جلوگیری کنید.

3.     هنگام فعالیت جرعه جرعه آب بنوشید. این امر به جلوگیری از انبساط معده و حجم زیاد مایع جلوگیری میکند.


4.   به طرف جلو خم شوید و محل درد را ماساژ دهید.


5.  محل درد را گرفته و بازدم عمیقی بکشید.


6. با یک پارچه محکم شکم را ببندید.


راه های درمان درد پهلو در هنگام دویدن

اولا، به آرامی انگشت ها را روی محلی که احساس درد پهلو دارید، قرار داده و فشار دهید. سپس برای خلاص شدن از درد، سعی کنید الگوی تنفس خود را تغییر دهید.

تا جایی که میتوانید به سرعت ، نفس های عمیق بکشید تا دیافراگم به پایین کشیده شود. برای چند ثانیه نفس را نگهداشته و هوا را بیرون بدهید.

اگر در اوسط دویدن، گرفتگی احساس کردید، شاید نیاز باشد تا الگوی قدم زدن یا تنفس را تغییر دهید. برای مثال اگر همیشه پای راست را اول بر روی زمین قرار می دادید، میتوانید پای چپ را بر روی زمین قرار دهید.

اگر با تکنیک های بالا نتوانستید درد را ساکت کنید، باید دویدن را متوقف کرده و به آرامی پیاده راه بروید در حالیکه عمیق نفس میکشید. وقتیکه درد ناپدید شد، میتوانید دوباره دویدن را شروع کنید.