سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اهمیت گرم کردن بدن قبل از ورزش کردن چقدر است؟

 

یکی از سوال‌هایی که غالبا برای عموم و ورزشکاران پیش می‌آید این است که آیا قبل از تمرین، گرم کردن بدن ضروری است؟ در پاسخ به این سوال با شرط این که گرم کردن بدن قبل از ورزش به شیوه درست انجام شود، باید بگوییم بله !

همان طور که می‌دانید هنگام ورزش، عضلات شروع به منقبض و منبسط شدن می‌کنند، هنگامی که گرم می‌کنید؛ در واقع کمک زیادی به تسریع این روند و روشن شدن عضلاتتان خواهید کرد. برای مثال شاید تا به حال قبل از شروع ورزش احساس سنگینی کرده باشید؛ این بدین خاطر است که هنوز عضلات خود را آماده تمرین نکرده‌اید.

فواید گرم کردن بدن قبل از ورزش

1.       بالا رفتن دمای بدن:

هموگلوبین و مایگلوبین پروتئین هایی هستند که مسئول انتقال اکسیژن به سراسر بدن می باشند و افزایش دمای بدن باعث می شود که اکسیژن راحت تر به قسمت های مختلف برسد و افراد بهتر بتوانند فعالیت های موثر انجام دهند.

بخوانید: بهترین زمان ورزش کردن برای عضله سازی

2.       افزایش جریان خون به عضلات:

جریان خون به عضلات تنظیم می کند که عضلات به حالت مناسبی خم شوند و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند و همچنین انرژی بیشتری را جذب می کند و این کار باعث می شود که عضلات و مفصل ها کارآمدتر باشند و جریان خون مناسب باعث حرکت آسان تر عضلات می شود و بنابراین می توانید طیف وسیعی از تمرین ها را انجام دهید.

3.       بهبود حرکات بدنی:

گرم کردن قبل از ورزش به طور خاص، حرکت های شما را بهبود می بخشد و از آسیب رسیدن به بدنتان جلوگیری می کند.

4.       عصب شما را حساس تر می کند:

افزایش حساسیت عصب بعد از گرم کردن به وجود می آید و در واقع پیام های عصبی افزایش بیشتری پیدا می کنند و این موضوع به این معناست که گرم کردن می تواند مهارت حرکتی شما را ارتقا ببخشد و باعث شود که ارتباط مناسب تری بین مغز و بدنتان به وجود بیاید.

5.       آماده کردن قلب:

زمانی که قبل از ورزش خودتان را گرم می کنید ، قلب شما آماده می شود و قلب مسئول اکسیژن رسانی به خون می باشد و زمانی که قلب نقش خودش را به خوبی در این مرحله ایفا کند، قطعاً ورزش موثرتر و سالم تری را تجربه خواهید کرد.

6.       کاهش احتمال آسیب دیدگی:

گرم کردن قبل از تمرین ها از آسیب دیدگی جلوگیری می کند و هنگامی که وزنه ای را بلند می کنید، عضلات شما قدرت بسیار زیادی پیدا می کنند. همچنین اگر قبل از آن گرم کرده باشید، کشش عضلات بهتر از قبل خواهد بود و در واقع گرم کردن، عضلات شما را نرم می کند و از هر گونه خشکی و پارگی در آن ها جلوگیری می شود.

نکته:

از حرکات کششی برای گرم کردن استفاده نکنید. حرکات کششی باید بعد از ورزش برای خنک کردن بدن انجام شوند.

معمولا در دستورات ورزشی از حرکات کششی برای گرم کردن استفاده می‌شود در حالی که این کار باعث کاهش کارایی می‌شود. بهتر است اصلا بدن را گرم نکنید تا این که بدن را با حرکات کششی گرم کنید. انجام حرکات کششی باعث بیش از حد منبسط شدن عضلات می‌شود و نمی‌گذارد که عضلات دوباره منقبض شوند. در حرکات مربوط به گرم کردن بدن باید عضلات هم منبسط و هم منقبض شوند.